Hoe te stoppen met betalen via Paypal
- Link ophalen
- X
- Andere apps
Een elektronische betalingsdienst genaamd PayPal bestaat al meer dan 20 jaar. PayPal maakt het eenvoudig om online geld over te maken en te ontvangen. Maar er gebeuren fouten, en af en toe stuur je geld naar de verkeerde persoon of in het verkeerde bedrag. Lees verder hoe u PayPal-betalingen kunt stoppen.
Een PayPal-betaling kan worden geannuleerd.
Een online betaalservice is PayPal. U kunt het gebruiken om tegen een kleine vergoeding geld van uw PayPal-saldo naar de PayPal-rekening van iemand anders te sturen.
Dankzij de integratie van de dienst met verschillende e-commerce websites, kunt u gemakkelijk en snel goederen en diensten betalen met uw PayPal-rekening.
Dit gemak van het verzenden van betalingen kan af en toe een probleem worden als u per ongeluk de verkeerde betaling naar de verkeerde persoon of het verkeerde bedrag stuurt.
Over het algemeen kunnen betalingen via uw PayPal-rekening niet worden geannuleerd. De meeste betalingen die u met uw PayPal-rekening doet, zijn onmiddellijk en kunnen niet worden teruggedraaid.
Om het geld dat u verzendt te accepteren en de transactie te voltooien, moet de ontvanger mogelijk af en toe actie ondernemen. U kunt een betaling annuleren en het geld staat meteen weer op uw rekening zolang de persoon aan wie u het geld heeft betaald het niet heeft opgeëist.
Deze omstandigheid is echter relatief ongebruikelijk. Meestal wordt uw betaling onmiddellijk voltooid en geaccepteerd door de PayPal-rekening van de ontvanger.
Uitleg over het annuleren van een PayPal-betaling
Er moet een PayPal-account zijn gekoppeld aan het e-mailadres dat u invoert om iemand geld over te maken met PayPal. Zo niet, totdat de ontvanger een account registreert en deze accepteert, of totdat er 30 dagen zijn verstreken, wordt de betaling als in behandeling beschouwd.
Als een betaling na 30 dagen niet wordt bevestigd, wordt deze onmiddellijk geannuleerd en wordt het geld teruggestort op uw rekening.
Als het door u opgegeven e-mailadres al is gekoppeld aan een PayPal-rekening, wordt de betaling vaak geaccepteerd en direct voltooid.
Sommige mensen hebben hun PayPal-rekeningen echter zo ingesteld dat sommige betalingen die bij hen worden ingediend, niet automatisch worden geaccepteerd. Als dit het geval is, wordt uw betaling pas als definitief beschouwd als de ontvanger deze handmatig accepteert.
Voordat ze dit doen of voordat 30 dagen zijn verstreken, heeft u de mogelijkheid om de betaling op elk moment te annuleren. Het vervalt automatisch na 30 dagen.
De onderstaande procedures kunnen worden gebruikt om een PayPal-betaling terug te draaien die niet is bevestigd:
- Ga naar PayPal en log in.
- Klik bovenaan het scherm op de knop Activiteit.
- Zoek de lopende transactie die u wilt annuleren.
- Selecteer Annuleren.
- Klik op Betaling annuleren om te bevestigen.
Als de betaling niet is aangegeven als in behandeling, heeft de verkoper het geld al ontvangen en kunt u de transactie niet terugdraaien. In plaats daarvan moet u om terugbetaling vragen.
Welke PayPal-transactietypes kunnen worden geannuleerd?
Elke PayPal-transactie die in behandeling is, kan worden geannuleerd, ongeacht het type. Als de ontvanger de betaling die u via PayPal heeft verzonden nog niet heeft geaccepteerd, kunt u de transactie annuleren via uw activiteitenmenu.
De betaling wordt echter definitief zodra de ontvanger deze accepteert en u kunt deze niet meer annuleren of terugdraaien. Zowel persoonlijke betalingen aan vrienden en familie als zakelijke betalingen aan verkopers vallen onder deze categorie. Daarom werkt het proces voor het stoppen van een PayPal-betaling ook voor andere openstaande betalingen.
Een terugkerende PayPal-betaling stoppen?
Om iemand regelmatig te betalen, biedt PayPal de mogelijkheid om herhaalde betalingen te plannen.
Terugkerende betalingen zijn identiek aan elkaar en conventionele betalingen, met de uitzondering dat ze worden gepland en afgehandeld door software. Daarom volgt het annuleren van terugkerende PayPal-betalingen dezelfde procedure als het annuleren van andere betalingen. U kunt eerder afgeleverde betalingen niet annuleren als de ontvanger ze al heeft geaccepteerd, omdat ze al zijn verwerkt.
U kunt terugkerende betalingen die eerder zijn afgewezen en nog openstaan, op dezelfde manier annuleren als reguliere betalingen.
Terugkerende betalingen die in de toekomst zullen plaatsvinden, kunnen altijd worden geannuleerd omdat er nog geen geld is overgemaakt. Alleen een toekomstige geldoverdracht is gepland door de software. Toekomstige terugkerende betalingen die nog niet zijn verzonden, kunnen eenvoudig worden geannuleerd.
Volg deze eenvoudige stappen om terugkerende betalingen op PayPal in de toekomst te stoppen:
- Ga naar PayPal en log in.
- Klik in de rechterbovenhoek van het scherm op de knop met uw gebruikersnaam erop.
- Kies Accountinstellingen.
- Betalen met Click, Banken en Kaarten
- Selecteer onderaan de lijst Automatische betalingen instellen.
- Selecteer de terugkerende betaling die u wilt stoppen en klik vervolgens op Annuleren.
Je zorgt ervoor dat de volgende geplande betaling niet doorgaat, zorg ervoor dat terugkerende betalingen minimaal 24 uur van tevoren worden geannuleerd.
PayPal om een terugbetaling vragen
Zodra een betaling is overgeschreven van uw PayPal-rekening en is bevestigd door de ontvanger, kan deze niet meer worden geannuleerd. Er is echter nog steeds een manier om een terugbetaling aan te vragen in dit geval.
U kunt contact opnemen met de ontvanger en hen vragen uw geld terug te sturen met behulp van PayPal's terugbetalingsoptie als u de verkeerde betaling heeft verzonden of als deze voor de verkeerde persoon was bedoeld.
Als de betaling al door PayPal is bevestigd, kunt u de onderstaande stappen uitvoeren om een terugbetaling aan te vragen:
- Ga naar PayPal en log in.
- Verzend de overzichtspagina.
- Zoek de transactie waarvoor u een terugbetaling wilt aanvragen. E-mail de verkoper met behulp van de verstrekte gegevens om dit te doen.
180 dagen na het verzenden van de betaling kunt u uw geld terugvragen. Daarna kunt u de ingebouwde terugbetalingsfunctie niet gebruiken; in plaats daarvan moet u contact opnemen met de ontvanger en vragen of deze u handmatig hetzelfde geldbedrag stuurt.
U kunt een claim indienen als de persoon aan wie u geld heeft gegeven weigert terug te betalen of als u ontdekt dat ze een fraudeur zijn. In het PayPal-vereffeningscentrum kunt u door het openen van een meningsverschil de ontvanger een bericht sturen en proberen tot een compromis te komen.
De stappen om een PayPal-geschil in te dienen zijn als volgt:
- Ga naar PayPal en log in.
- Activeer het Resolutiecentrum
- Klik op Meld een probleem
- Selecteer de betaling die u wilt betwisten en druk vervolgens op Doorgaan.
- Selecteer de onderliggende oorzaak van het conflict.
Alleen betalingen voor aankopen, niet voor persoonlijke overschrijvingen, zijn onderhevig aan betwisting. Bovendien heeft u 180 dagen vanaf de datum van betaling om een geschil in te dienen.
U kunt het geschil escaleren tot een claim als het geschilproces niet effectief is. Als u dat doet, zal PayPal-ondersteuning betrokken worden om de situatie te bekijken en te bepalen of u uw geld moet terugbetalen of niet.
Zoals u kunt zien, is de procedure om uw geld terug te krijgen niet altijd eenvoudig, tenzij de betaling nog openstaat. Daarom is het van cruciaal belang om alle informatie over elke betaling die u vanaf uw PayPal-rekening verzendt, zorgvuldig te controleren voordat u deze indient. Op deze manier kunt u voorkomen dat er fouten optreden en het bijbehorende gedoe om uw geld terug te krijgen.
Voor meer informatie kunt u het gratis nummer op het ondersteuningsteam van Bellen Paypal Nederland.
- Link ophalen
- X
- Andere apps
Reacties
Een reactie posten