De verschillende soorten Facebook-bereik en hoe ze te meten
- Link ophalen
- X
- Andere apps
Het lijkt misschien eenvoudig om contact op te nemen via Facebook. We hebben er allemaal van gehoord en we praten er dagelijks over. Hier bij Sotrender krijgen we echter nog regelmatig vragen over Facebook Reach. Is het te onderscheiden van standpunten? Wat bedoel je daarmee? Wat zijn de vele soorten bereik? Welke criteria worden gebruikt om ze te beoordelen?
We hebben hieronder alle informatie verzameld die u moet weten om eventuele resterende zorgen weg te nemen.
Bereik en uitzicht
Laten we beginnen met het definiëren van bereik en weergaven, evenals de verschillen tussen beide.
Het aantal personen dat het bericht van een Facebook-pagina heeft bekeken, wordt bereik genoemd. Het aantal unieke gebruikers - elk individu slechts één keer - is de enige statistiek die wordt gebruikt om het bereik te meten. Dit houdt in dat zelfs als iemand je bericht vier keer bekijkt, het maar één keer telt.
Het maakt niet uit of de inhoud werd gezien op een telefoon, tablet of computer. Je kunt het bereik ook onderverdelen in verschillende categorieën, die we binnenkort bespreken:
Betaald bereik
Organisch of viraal bereik
Het belangrijkste onderscheid tussen bereik en weergaven is eenvoudig: het aantal weergaven geeft aan hoe vaak elk stukje inhoud is gezien. Elke keer dat een stuk materiaal is bekeken, wordt meegenomen in het totale aantal weergaven.
Met andere woorden, het maakt niet uit of een enkele persoon het een keer, drie keer of twaalf keer heeft bekeken. Het telt als een weergave elke keer dat ze iets zagen.
Vertoningen zijn een andere statistiek om te overwegen. Vertoningen zijn het aantal keren dat een pagina is bekeken door zowel ingelogde Facebook-gebruikers als degenen die niet zijn ingelogd of helemaal geen Facebook-account hebben.
Soorten bereik
Organisch bereik verwijst naar het aantal pagina- en postweergaven dat een pagina ontvangt zonder het gebruik van betaalde (promotionele) activiteiten.
Betaald bereik is het aantal views op een pagina of een bericht als gevolg van betaalde activiteiten (advertenties).
Viraal bereik — het aantal pagina- en postweergaven als gevolg van andere gebruikersactiviteit (bijvoorbeeld delen).
Merk op dat virale bereikgegevens alleen beschikbaar zijn via de Sotrender-tool; je vindt het bijvoorbeeld niet in Facebook Insights.
Wanneer een bericht op Facebook duizenden likes, reacties en (meestal) shares krijgt, zou het viraal zijn gegaan. Anders gezegd, wanneer Facebook-gebruikers er regelmatig mee omgaan.
Een stukje inhoud dat viraal werd, had de volgende resultaten kunnen opleveren:
Het totale bereik kan betrekking hebben op een enkele post of een pagina.
Totaal paginabereik - het aantal unieke gebruikers dat de gepubliceerde inhoud van een pagina in een bepaalde periode heeft gezien, ongeacht waar ze deze hebben gezien.
Het totale bereik van een bericht verwijst naar het aantal unieke gebruikers dat het heeft gezien.
Betaald en organisch bereik zijn beide inbegrepen in het totale bereik (voor een pagina of een enkel artikel).
Gegevens over het totale bereik zijn alleen toegankelijk voor bepaalde tijdsperioden: 7 dagen, 14 dagen, 21 dagen en 28 dagen (max. 1 maand). Het genoemde bereik heeft altijd betrekking op het gemiddelde dagelijkse bereik voor andere tijden. Dit komt doordat het gedurende perioden langer dan een maand, zoals een kwartaal of een jaar, onmogelijk is om de exacte hoeveelheid van het totale bereik te kennen.
Het is ook van vitaal belang op te merken dat bereik donkere berichten omvat, dit zijn inhoud die dient als een advertentie maar niet kan worden bekeken als een conventionele post op de Facebook-pagina.
Desalniettemin zijn veel marketeers van mening dat het totale aantal bewonderaars gelijk is aan de hoeveelheid bereik die een gepubliceerd artikel krijgt. Helaas is deze veronderstelling, gezien alle recente wijzigingen van Facebook, absoluut onjuist. Omdat posts nooit door alle fans van een pagina zullen worden gezien, is dit het geval. Als gevolg hiervan is het aantal bewonderaars dat u heeft nu slechts zijdelings gerelateerd aan het daadwerkelijke bereik van uw berichten.
Welke criteria worden gebruikt om het aantal unieke gebruikers te bepalen?
Laten we even terugkomen om unieke en bereikbare gebruikers te bereiken. Welke criteria worden gebruikt om ze te beoordelen?
Beschouw de volgende twee voorbeelden:
Op maandag en vrijdag krijgt een Facebook-gebruiker twee keer per week een bericht. Hij wordt meegenomen in het gemiddelde dagelijkse bereik voor maandag en vrijdag. Hij zal echter slechts één keer worden geteld in het totale bereik voor de week.
Wanneer een Facebook-gebruiker een bericht organisch bekijkt en vervolgens het identieke bericht als een advertentie ziet, is er een vergelijkbare situatie. Eenmaal in organisch bereik en eenmaal in betaald bereik, wordt hij geteld als een unieke gebruiker. Qua totaal bereik wordt hij echter maar één keer meegeteld.
Als gevolg hiervan, wanneer rekening wordt gehouden met unieke gebruikers, is het onmogelijk om organisch en betaald bereik te combineren om totaal bereik te verkrijgen. U kunt het dagelijkse bereik ook niet vermenigvuldigen met een aantal dagen in een maand om het totale maandelijkse bereik te krijgen of het dagelijkse bereik optellen om een wekelijks bereik te krijgen.
voor meer informatie bezoek onze website: Facebook Nederland
- Link ophalen
- X
- Andere apps
Reacties
Een reactie posten